siipikarjaliitto_kapea_vas

Eläinaktivisteja on 2. helmikuuta yöllä pidätetty Oripäässä niiden yritettyä tunkeutua kanatilan tuotantotiloihin. Poliisi tutkii asiaa salakatseluna sekä julkis- ja kotirauhan rikkomisena, sillä kanalatyöntekijän asuntoon yritettiin myös tunkeutua. Tilan omistajat kiittävät poliisia nopeasta ja tehokkaasta toiminnasta, joka johti tunkeutujien kiinniottoon.

Siipikarjaliitto ja koko siipikarja-ala tuomitsee tällaiset laittomuudet. Vieraiden ihmisten öinen tunkeutuminen eläinten joukkoon aiheuttaa niissä pelkoa, paniikkireaktioita kasaantumisriskeineen ja loukkaantumisia, ja voi näkyä pitkään kuolleisuutena ja tuotantohäiriöinä. Pahimmassa tapauksessa tulijat levittävät tilalle vakavan eläintaudin. Eläinten hyvinvoinnin ja terveyden lisäksi vaarantuu myös ruokaturva, puhumattakaan tuotantoeläinten omistajien ja työntekijöiden mielenrauhasta.

Siipikarjaliiton mukaan tarvitaan lakimuutos, jossa kaikki tuotantotiloille tapahtuneet tunkeutumiset voidaan katsoa kotirauhan rikkomiseksi, ja patistaa viranomaisia edistämään lakimuutosta.

Siipikarjatiloilla on tärkeää varmistaa, että luvaton tunkeutuminen tilan alueelle ja tuotantotiloihin on tehty ainakin mahdollisimman vaikeaksi.  Hyvä valaistus ulkoalueilla ja tuloreiteillä ovien kunnollisen lukitsemisen lisäksi ovat perusasioita. Hälytys- ja valvontalaitteet ja vahtikoira lisäävät turvaa. Eläinten lisäksi tiloilla kriittisiä kohteita ovat myös esimerkiksi rehusiilot ja polttoainevarastot.

Ennalta kannattaa varautua niin, että suojaa omaisuutensa. Valokuvat, kiinteän omaisuuden merkinnät ja muut tunnisteet auttavat, kun jälkikäteen arvioidaan vahinkoja. Tuotantoon liittyvät tiedot kannattaa säilyttää jossain muualla kuin kanalassa tai ainakin olla niistä varmuuskopiot. Aina kannattaa tehdä havaintoja ylimääräisistä ja vieraista liikkujista lähistöllä, sillä ennen varsinaista iskua paikkoja käydään tarkkailemassa.

Jos tilallesi tulee kutsumattomia vieraita, niin pitää heti soittaa yleiseen hätänumeroon 112. Tekijän saa ottaa kiinni verekseltään, mutta poliisin pitää antaa hoitaa lopputyöt. Jälkiä tilalla ei saa sotkea, ja paikka pitää eristää jos mahdollista sekä säilyttäkää valvontakameran taltioinnit. Kannattaa myös kirjata ylös mahdollisimman pian tapahtumien kulku, sillä ensihavainnot muuttuvat ihmismuistissa nopeasti. Rikosilmoitus kannattaa aina tehdä.

Hanna Hamina

Siipikarjaliitto